Monday, September 29, 2014

Tips memilih tema warna agar kelihatan anggun

Hi y'all!

Sorry ya.. lama betul tidak update. Kadang-kadang ada mood mo update tapi tiada idea mo tulis apa. Kadang-kadang tu ada idea tapi teda mood mo update pula. Dan kemudian beberapa bulan yang lalu agak sibuk dengan pelajar mo examlah, kami pun pergi bercuti semasa cuti semester. Sekarang kena ikat perut sikit lah sebab mo bayar balik belanja holiday/balik kampung suami.

Hari ni saya mau share tips kelihatan anggun di pada hari perkahwinan. Tapi terpulang kepada pembaca la kan mau pakai ka tidak, sebab setiap orang ada citarasa tersendiri. Secara peribadi, saya rasa tips yang saya kongsikan ini berguna supaya bila kita tengok gambar kita pada usia tua pun kita masih rasa gambar tu cantik dan bergaya.

Katakunci untuk majlis dan kita sendiri kelihatan menarik dan anggun mudah saja...

KEEP IT SIMPLE.

Dari makeup, tema warna, bunga telur, hinggalah ke kad dan busana pengantin.


1. Makeup
Make up pengantin perlu kelihatan fresh, lembut dan natural. Saya rasa kalau mau pakai contact lens pun pakai yang nampak natural dan kalau boleh tidak terlalu pelik warnanya (contohnya biru). Dalam tahun 2008-2010 contact lens memang menjadi trend tapi saya rasa sekarang sudah berkurangan.

Makeup pun seharusnya jangan mengubah wajah kita secara mengejut. Sepatutnya makeup tu menaikkan seri dan mengekalkan wajah sebenar.

Di sini saya sertakan tips untuk makeup: Tips makeup

Dan di sini senarai make up artist di Kota Kinabalu yang saya minati: Make up artist di Kota Kinabalu





2. Baju pengantin

Warna
Kami pening juga masa mau pilih warna ni. Tapi setelah fikir punya fikir, saya pilih warna putih.
Kenapa? Sebab mudah dipadankan dengan apa-apa baik dari dewan, bunga telur, dan warna kulit. Lagipun putih ni warna yang klasik dan bersih, tak lapuk dimakan zaman orang bilang.

Kalau mau pilih warna lain, pilih warna yang lembut dan sebaiknya satu warna saja.

Kalau mau juga pilih dua warna, pilihlah warna yang dekat-dekat, contohnya biru muda dan biru tua.
Jangan padankan orange dan hijau.

Design
Satu lagi adalah design baju. Seeloknya pilih pakaian tradisional yang melambangkan budaya bangsa dengan gaya klasik, contohnya baju kurung, kebaya dan sewaktu dengannya. Baju jangan terlalu ketat atau jarang dan kalau boleh pilihlah kain yang lembut seperti lace.

Jangan pilih satin sebab terlalu berkilat kecuali untuk corset di dalam ataupun sebagai kain kurung (maksud saya di bahagian bawah). Kalau boleh jangan pilih gaun kecuali yang bukan beragama Islam dan berkahwin di church. Tentang pemilihan gaun di church tu pun, pilihlah gaya yang klasik juga bersesuaian dengan bentuk tubuh, dan jangan ikut sangat trend terkini.

Dan yang paling penting...!!! Jangannnn ambil yang berkilau-kilau macam lampu disko!
Pilih design yang simple dan sederhana - memang di kedai nampak macam dia tenggelam di celah-celah baju yang berlip lap bergermerlapan, tapi sebenarnya gaya anggun adalah satu gaya yang tidak boleh over-over bah.




3. Tema warna wedding
Yang ini pun pilihla dua warna sahaja. Saya pilih merah dan putih. Tema yang saya pilih garden wedding tapi sejujurnya saya betul-betul tidak cerewet dan berserah kepada kedai untuk pelamin dan sebagainya. Cuma saya sudah tunjuk di majalah yang mana satu saya suka jadi Alhamdulillah memang dia betul-betul buat macam yang saya tunjuk tu.

Saya rasa tema warna yang saya pilih (putih dan merah) memang betul-betul menjimatkan dan mudah disesuaikan. Di kedai pun beli saja bunga telur warna putih dan lepastu ikat dengan reben merah.


 OK, itu sahaja tips untuk wedding yang anggun. Sebenarnya mudah saja - keep it simple dan kalau boleh rajin-rajinlah tengok majalah pengantin dan pilih stail yang simple tapi klasik. Yang penting kan, pengantin happy dan suka dengan stail yang dipilih.

Semoga dipermudahkan urusan ya pengantin-pengantin :)



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...